Sunday, November 29, 2009

hati pun ikut bercuti....!!!!

mmm..pejam celik dah 2 mggu dah kita bercuti ni...biasala cuti ni, sape yg x suka kan?..bley rileks2kan otak dan badan bersama family tercinta...huhu.sejuk tol kat umah ni.hujan dah mula turun da...masa raye ari 2, dah 2 x hujan. tp start hari ketiga raye, hujan mencurah2 turun cam x nak berhenti.huh!!!! kalu bley nk tido je spnjg hari...tp takut lemah otak plk asyik tido je...tp bdn memang penat la disebabkan "bahana" raya qurban ari 2.disebabkan ayah sy bela lembu, jd ramaila org tempah lembu ayah utk diqurbankan dan 2 hari berturut2 umah sy dipenuhi dengan mereka yg ingin melaksanakan ibadah qurban tersebut. jadi selaku tuan rumah, memang agak penat sikitla kan...tp x pa, hati puas.rasa seronok sgt bila tgk penduduk2 bekerjasama melapah kulit lembu. selepas itu, makan bersama2...kenikmatan ibadah itu terasa manisnye bila melihat betapa eratnya ukhwah sesama muslim. mungkin di kelantan, sambutan hari raya aidil adha agak meriah sikit. tp, sy percaya di tempat lain pun mesti x kurang hebatnya...

apapun, cuti ni memang betul2 mencabar. jika sblm ini di kampus, amalan mathurat x pernah ditinggalkan. tp adakah kita akan istiqamah dgn amalan ini bila di rumah???...betul la org kata, iman kita akan betul2 teruji bila kita berada jauh dr tempah pentabiyahan kita...dkt umah, macam2 dugaan yg melanda. kdg2 keseronokan 2 menyebabkan kita jadi leka dan malas utk berfikir ttg ummah ini... nauzubillah. smg kita terpelihara dari kelekaan keseronokan yg sementara ni. alhamdulillah, Allah masih sygkan kita kerana kita masih diberikanNYA kesedaran utk berfikir...ya, berfikir ttg DIA. ttg ujian yg DIA turunkan kpd manusia. ujian yg kdg2 membuatkan manusia jadi tepesong jiwanya kerna ramai manusia yg tidak mengetahui bahwa byk hikmah yg tersembunyi di sebalik ujian tersebut.

tiba2 je hati ni rasa sunyi dan sayu. lebih2 lagi dgn hujan2 yg turun mencurah2 di luar rumah yg menambahkan lg kehibaan ini...(ceh, jiwang plak) ...tetiba je teringatkan shbt2 perjuangan.. shbt2 yg byk memberi dorongan dan menyuntik semangat diri ini utk terus berjuang.kdg2 hati ni keras dan sukar utk menerima nasihat, tp...mmm, x tahu la...betul la kata org.bila jauh hati akan rindu.kalu dkt, kita susah nk hargai org yg di sekeliling...pilu bila teringatkan betapa diri ini tidak menyumbang apa2 utk perjuangan ini...sesungguhnya, pabila sesuatu ikatan itu terikat oleh satu ikatan yg dinamakan ISLAM, kita akan susah utk meleraikan ikatan tersebut. bahkan kita tidak mahupun utk meleraikan ikatan 2 disebabkan rasa SAYANGnye kita pada ikatan 2...?(berapa byk ikatan da...huhu)....apa2 pun, semoga kita tidak membiarkan hati ikut bercuti...biarlah jasad shj yg cuti...payahnye bila hati juga turut diberikan cuti dari mendekati ALLAH...

"sungguh, Allah telah menolong kamu (mukminin) di banyak medan perang, dan (ingatlah) Perang Hunain, ketika jumlahmu yg besar itu membanggakan kamu, tetapi (jumlah yg byk itu) sama sekali tidak berguna bagimu, dan bumi yg luas itu terasa sempit bagimu, kemudian kamu berbalik ke belakang dan lari tunggang-langgang."

AT-TAUBAH : 25

Thursday, November 5, 2009

salah ke jd diri sendiri???

kadang2, tekanan dan himpitan masa menginginkan saya untuk menjadi 'remaja' buat seketika...sy tinggalkan sekejap bebanan kerja dan keserabutan urat 2 saraf yg melanda untuk mencari ketenangan diri utk seketika cuma...tp ini tdk bermakna sy ingin beruzlah dr medan perjuangan ini...tidak sama sekali!!!...tp niat hati hanya untuk 'bersukaria' shj...biasala remaja, jiwa sentiasa memberontak utk mencari dan mencuba sesuatu...jgn dihipokritkan perasaan itu. manakan sama jiwa 40 thh dgn jiwa 20 thn...TETAPI, jgn pula alasan ini dijadikan tiket utk menjadi remaja yg BODOH...yg lemas dek himpitan nafsu...kawal nafsu dgn iman dan taqwa.itu yg terbaik...

salah satu tabiaat buruk sy utk menghilangkan stress ialah SHOPPING...selagi duit dlm beg x habis, selagi 2 la kaki ini x akan meninggalkan tmpat shopping 2...memang buruk la habit ni tp x pa la, janji hati puas...lalala.kalu x pun, sy akan merayau je. berjalan sampai bengkak2 kaki sambil tgk ragam manusia yg pelbagai. berjalan2 bley membuatkan jiwa tenang dan fikiran menjadi lapang. satu tips yg berkesan utk menghilangkan rs stress ialah dgn meninggalkan tempat yg memberikan tekanan kpd kita. bg yg ada kenderaan sendiri, bleylah merayau2 dgn moto ke, keta ke...seronok...sy pernah la jgk keluar ke Ipoh bersendirian sbb bg sy waktu bersendirian adalah waktu yg terbaik utk menenangkan hati, jiwa dan perasaan disamping utk memuhasabah diri. selain 2, salah st cara saya utk menghilangkan rasa marah pd seseorang ialah dgn membayangkan muka org tersebut, kemudian sy berimaginasi yg sy sedang berhadapan dengannya sambil menyuarakan ketidakpuasan hati sy terhadapnya. kalu x puas hati lg, bayangkan anda sedang menumbuk mukanya...fuh!!!memang puas.....hehe...tp jgn dicuba selalu.x baik utk kesihatan.

sy pelik la bila ada org berkata, knp nk tulis psl diri sendiri dlm blog?? ...mmm, bagi sy x dak apa2 kesalahan pun. terpulangla pd pemilik blog 2 sendiri. janji ada batasannya...x salah kalu kita menyuarakan dan meluahkan apa yg terbuku di hati, jiwa, dan perasaan ini. mgkin sesetengah org x dpt menyuarakan secara langsung perihal perasaannya, lantas menjadikan blog ini sebagai medium utk dia meluahkan isi hatinya.....terpulang kpd diri msg2...

betul ke budak surau ni konservetif???...ish, x tahan betul la bila dgr ayat ni. yg plg sy x thn bila ada org ckp yg bdk surau ni x bermasyarakat.adoi...rasa cam nk bertukar jd pontianak je. kes budak surau x turun sukan pun dia kt kita ni jumud, kolot...meh sini nk explain ckt, sy memang x suka sukan. so, kalu AMBO BUKAN BDK SURAU PUN, sama la jgk keadaannya....nk buat camna..dah memang x suka...lg satu bdk surau dilabelkan jumud sbb x join program yg diorg buat.camna nk suh kitaorg ni join n sokong program korang kalu program korang 2 ambik berat langsung psl ikhtilat laki pompuan, melalak sana sini cam x nk mati, x ambik endah etika pemakaian...enjoy je setiap ms. nk suh kami sokong???...imej ISLAM yg kami bwk ni bkn suka2...kami x nk jd talam dua muka. mati2 nk tegakkan ma'ruf dan dlm ms yg sm sokong kemaksiatan ????...nape yek kalu bdk surau wat slh sikit sume nmpk, bz body sgt dgn kitaorg...nape x g menyibuk n tegur budak2 kapel yg makin BERTAMBAH kt mktb ni???..malam2 bertenggek cam burung hantu kat pondok 2...yg 2 x nk tegur plak....kalu bdk surau tegur, mula lah buat muka....ish.!!! apapun, terima kasih ats teguran2 yg diberikan. sbnrnya boleh menyedarkan kami jgk...sy akur psl itu.

utk mereka yg membawa imej ISLAM, bwklah imej ini dgn sebaik2nya...jgn jdkan diri kita ini berada dlm situasi pemikiran yg 'sempit' tetapi luaskan pemikiran utk mencuba sesuatu yg baru agar umat ISLAM tdk dipandang rendah oleh mereka yg dengki dgn kemenangan ISLAM. umat ISLAM perlu menjadi umat yg hebat...ada jgk teguran yg sy terima yg bdk2 islamik ni x campur ngn bdk2 biasa ni...x boleh la cam2...berkawan la dgn semua org selagi boleh berkawan...jgn jadikan diri kita ini terlalu eklusif...memang la kita x dpt memberikan hidayah pd manusia ttp kita boleh MELORONGKAN JALAN KE ARAH HIDAYAH ITU...ALLAH,,besarnya pahala yg akan kita dpt jika kt mampu berbuat demikian. kpd shbt2 yg berjuang utk ISLAM, jgn kita merendahkan sesama sendiri. setiap org ada kelebihan dan kekurangan masing2. amat bahaya jika ada antara kita yg merasakan kita lah yg terhebat...amat berbeza yek bagi "org yg dilahirkan dgn keluarga yg 'islamik', kemudian terdidik dgn cara Islam dan hidup dalam penghayatan Islam sepenuhnya" berbanding dengan "orang yg lahir dari keluarga biasa dan terpaksa plak berusaha sendiri untuk mencari HIDAYAH dan makna ISLAM yg sebenar". amat berbeza yek...

walau apapun, tingkat tarbiyah diri perlu dikukuhkan....ALLAH akan memberi kemenangan kpd org yg jiwanya dkt dgnNYA. ..RENUNG2KAN...

Monday, November 2, 2009

TANDA2 KEMATIAN


Assalam Mu'alaikum Wbrth!!! BACALAH DENGAN TELITI!!!

TANDA 100 HARI SEBELUM HARI MATI

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar.

Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.

Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat.

Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

TANDA 40 HARI

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT.

Maka Malaikat Maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi Malaikat Maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun Malaikat Maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

TANDA 7 HARI
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

TANDA 3 HARI
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti.

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam.

Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

TANDA 1 HARI
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

TANDA AKHIR
Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

wanita syurga...



Setiap insan tentunya mendambakan kenikmatan yang paling tinggi dan abadi. Kenikmatan itu adalah Surga. Di dalamnya terdapat bejana-bejana dari emas dan perak, istana yang megah dengan dihiasi beragam permata, dan berbagai macam kenikmatan lainnya yang tidak pernah terlihat oleh mata, terdengar oleh telinga, dan terbetik di hati.
Quantcast

Dalam Al Qur’an banyak sekali ayat-ayat yang menggambarkan kenikmatan-kenikmatan Surga. Diantaranya Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :

“(Apakah) perumpamaan (penghuni) Surga yang dijanjikan kepada orang-orang bertakwa yang di dalamnya ada sungai-sungai dari air yang tidak berubah rasa dan baunya, sungai-sungai dari air susu yang tidak berubah rasanya, sungai-sungai dari khamr (arak) yang lezat rasanya bagi peminumnya, dan sungai-sungai dari madu yang disaring dan mereka memperoleh di dalamnya segala macam buah-buahan dan ampunan dari Rabb mereka sama dengan orang yang kekal dalam neraka dan diberi minuman dengan air yang mendidih sehingga memotong-motong ususnya?” (QS. Muhammad : 15)

“Dan orang-orang yang paling dahulu beriman, merekalah yang paling dulu (masuk Surga). Mereka itulah orang yang didekatkan (kepada Allah). Berada dalam Surga kenikmatan. Segolongan besar dari orang-orang yang terdahulu dan segolongan kecil dari orang-orang yang kemudian. Mereka berada di atas dipan yang bertahtakan emas dan permata seraya bertelekan di atasnya berhadap-hadapan. Mereka dikelilingi oleh anak-anak muda yang tetap muda dengan membawa gelas, cerek, dan sloki (piala) berisi minuman yang diambil dari air yang mengalir, mereka tidak pening karenanya dan tidak pula mabuk dan buah-buahan dari apa yang mereka pilih dan daging burung dari apa yang mereka inginkan.” (QS. Al Waqiah : 10-21)

Di samping mendapatkan kenikmatan-kenikmatan tersebut, orang-orang yang beriman kepada Allah Tabaraka wa Ta’ala kelak akan mendapatkan pendamping (istri) dari bidadari-bidadari Surga nan rupawan yang banyak dikisahkan dalam ayat-ayat Al Qur’an yang mulia, diantaranya :

“Dan (di dalam Surga itu) ada bidadari-bidadari yang bermata jeli laksana mutiara yang tersimpan baik.” (QS. Al Waqiah : 22-23)

“Dan di dalam Surga-Surga itu ada bidadari-bidadari yang sopan, menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni Surga yang menjadi suami mereka) dan tidak pula oleh jin.” (QS. Ar Rahman : 56)

“Seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan.” (QS. Ar Rahman : 58)

“Sesungguhnya Kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) dengan langsung dan Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan penuh cinta lagi sebaya umurnya.” (QS. Al Waqiah : 35-37)

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam menggambarkan keutamaan-keutamaan wanita penduduk Surga dalam sabda beliau :

“ … seandainya salah seorang wanita penduduk Surga menengok penduduk bumi niscaya dia akan menyinari antara keduanya (penduduk Surga dan penduduk bumi) dan akan memenuhinya bau wangi-wangian. Dan setengah dari kerudung wanita Surga yang ada di kepalanya itu lebih baik daripada dunia dan isinya.” (HR. Bukhari dari Anas bin Malik radliyallahu ‘anhu)

Dalam hadits lain Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda :

Sesungguhnya istri-istri penduduk Surga akan memanggil suami-suami mereka dengan suara yang merdu yang tidak pernah didengarkan oleh seorangpun. Diantara yang didendangkan oleh mereka : “Kami adalah wanita-wanita pilihan yang terbaik. Istri-istri kaum yang termulia. Mereka memandang dengan mata yang menyejukkan.” Dan mereka juga mendendangkan : “Kami adalah wanita-wanita yang kekal, tidak akan mati. Kami adalah wanita-wanita yang aman, tidak akan takut. Kami adalah wanita-wanita yang tinggal, tidak akan pergi.” (Shahih Al Jami’ nomor 1557)

Apakah Ciri-Ciri Wanita Surga

Apakah hanya orang-orang beriman dari kalangan laki-laki dan bidadari-bidadari saja yang menjadi penduduk Surga? Bagaimana dengan istri-istri kaum Mukminin di dunia, wanita-wanita penduduk bumi?

Istri-istri kaum Mukminin yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya tersebut akan tetap menjadi pendamping suaminya kelak di Surga dan akan memperoleh kenikmatan yang sama dengan yang diperoleh penduduk Surga lainnya, tentunya sesuai dengan amalnya selama di dunia.

Tentunya setiap wanita Muslimah ingin menjadi ahli Surga. Pada hakikatnya wanita ahli Surga adalah wanita yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Seluruh ciri-cirinya merupakan cerminan ketaatan yang dia miliki. Diantara ciri-ciri wanita ahli Surga adalah :

1. Bertakwa.

2. Beriman kepada Allah, Malaikat-Malaikat-Nya, Kitab-Kitab-Nya, Rasul-Rasul-Nya, hari kiamat, dan beriman kepada takdir yang baik maupun yang buruk.

3. Bersaksi bahwa tiada ilah yang berhak disembah kecuali Allah, bersaksi bahwa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadlan, dan naik haji bagi yang mampu.

4. Ihsan, yaitu beribadah kepada Allah seakan-akan melihat Allah, jika dia tidak dapat melihat Allah, dia mengetahui bahwa Allah melihat dirinya.

5. Ikhlas beribadah semata-mata kepada Allah, tawakkal kepada Allah, mencintai Allah dan Rasul-Nya, takut terhadap adzab Allah, mengharap rahmat Allah, bertaubat kepada-Nya, dan bersabar atas segala takdir-takdir Allah serta mensyukuri segala kenikmatan yang diberikan kepadanya.

6. Gemar membaca Al Qur’an dan berusaha memahaminya, berdzikir mengingat Allah ketika sendiri atau bersama banyak orang dan berdoa kepada Allah semata.

7. Menghidupkan amar ma’ruf dan nahi mungkar pada keluarga dan masyarakat.

8. Berbuat baik (ihsan) kepada tetangga, anak yatim, fakir miskin, dan seluruh makhluk, serta berbuat baik terhadap hewan ternak yang dia miliki.

9. Menyambung tali persaudaraan terhadap orang yang memutuskannya, memberi kepada orang, menahan pemberian kepada dirinya, dan memaafkan orang yang mendhaliminya.

10. Berinfak, baik ketika lapang maupun dalam keadaan sempit, menahan amarah dan memaafkan manusia.

11. Adil dalam segala perkara dan bersikap adil terhadap seluruh makhluk.

12. Menjaga lisannya dari perkataan dusta, saksi palsu dan menceritakan kejelekan orang lain (ghibah).

13. Menepati janji dan amanah yang diberikan kepadanya.

14. Berbakti kepada kedua orang tua.

15. Menyambung silaturahmi dengan karib kerabatnya, sahabat terdekat dan terjauh.

Demikian beberapa ciri-ciri wanita Ahli Surga yang kami sadur dari kitab Majmu’ Fatawa karya Syaikhul Islam Ibnu Tamiyyah juz 11 halaman 422-423. Ciri-ciri tersebut bukan merupakan suatu batasan tetapi ciri-ciri wanita Ahli Surga seluruhnya masuk dalam kerangka taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Allah Ta’ala berfirman :

“ … dan barangsiapa taat kepada Allah dan Rasul-Nya, niscaya Allah memasukkannya ke dalam Surga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai sedang mereka kekal di dalamnya dan itulah kemenangan yang besar.” (QS. An Nisa’ : 13).

Wallahu A’lam Bis Shawab.

(Dikutip dari tulisan al ustadz Azhari Asri, judul asli Wanita Ahli Surga Dan Ciri-Cirinya. MUSLIMAH XVII/1418/1997/Kajian Kali Ini)


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails