Friday, June 26, 2009

Terima kelebihan dan kelemahan orang lain dengan penuh REDHA...

Bismillahirahmanirahim....

setiap individu yg ALLAH jadikan ni berbeza...x kan sama lah. x kira kembar ke, adik beradik ke...perwatakan dan sikap mesti x sama. pernah x kita reflek diri kita, camna cara kita terima kelemahan org lain? adakah dgn cara menghukum mereka atau dengan mengata-ngata mereka di belakang?

DIAKUI dan DIYAKINI bahawa setiap manusia mempunyai pelbagai 'tabiat' dan perwatakan yg berbeza. ada yang jenis otak lambat 'pikat' (jenis yg susah nk faham), ego, panas baran , moody dan ada jgk yg jenis x suka ngaku kesalahan diri.mmm, camna agaknyer yek kita nk menjalinkan hubungan dengan mereka yg seperti ini... sebenarnya sy pun tergolong jgk dlm golongan yg disebutkan di atas.

saya teringat kata-kata seorg sahabt semasa usrah dulu, katanya cam ni la ; " SALAH SATU CARA UNTUK MEMBINA UHKWAH YG BAIK DGN KAWAN2 IALAH DGN MENGANGGAP KELEMAHAN DIRI SAHABAT KITA SEBAGAI 'PERBEZAAN ANTARA INDIVIDU'". macam yg sy sebutkan di atas la, setiap individu ni berbeza...ada yg kita selesa apabila brsama dgn mereka, ada yg kita rasa nk terajang je bila tgk mereka. penyelesaiannya? sentiasa la berfikiran positif dan bersangka baik dgn mereka. tgk segala perlakuan mereka 2 dgn perasaan yg positif dan jika ada unsur negatif mula 'menyerapi' hati kita, maka cpt2la kita buang jauh2. (nasihat utk diri sendiri)...MUNGKIN KELEMAHAN DIRI MEREKA 2 ADALAH SEBAGAI PENGAJARAN DARI ALLAH UNTUK KITA YANG DIWASILAHKAN MELALUI MEREKA untuk mematangkan lagi diri kita ni...semakin jauh kita melangkah, pelbagai ragam manusia yg akan kita ketemui.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails