Saturday, August 8, 2009

MAINAN KATA SANG DA'IE

siapa yang kita untuk mudah berputus asa di jalan Allah ini? terasa rugikah jika meminjamkan masa kita untuk agama Islam yang indah ini...

mutakhir ini, jiwa sy begitu sayu melihatkan perubahan gelombang yang berlaku dlm masyarakat kini...Astaghfirullahalzim...terasa senak di jiwa dan berat kepala ini bila memikirkan masalah ummah yang dirasakan tiada penghujungnya. acap kali sy berpesan kpd diri untuk tidak meletakkan hasil apabila melakukan sesuatu. cukuplah menjadikan usaha sebagai pendorong diri untuk mengubah mereka yang masih hanyut dengan belaian nafsu.

terasa beku jiwa ini pabila mendengar cerita tentang mereka yang ketika dulunya hebat di medan juang tetapi rebah dalam perjalanan. sedihhhhh sgt!!!! ALLAHUAKBAR...!!! jika dulunya mereka ini menentang keras kemungkaran, kemaksiatan. tetapi kini, jiwa merasa agak terkilan apabila melihat mereka juga turut bersama mengagung-agungkan kemaksiatan yg jika dulunya ditentang habis-habisan. 'YA ALLAH, JANGANLAH ENGKAU BOLAK-BALIKKAN HATIKU SETELAH ENGKAU MEMBERI PETUNJUK KEPADAKU"...terasa gerun sekali dijiwa jika Allah mengubah hati yang penuh dengan debu-debu dosa ini. teringat tentang pertanyaan adik usrah sy. dia menyatakan tentang kerisauan hatinya untuk menegur kwnnya yg kurang berakhlak kerana dikhuatiri apa yg ditegur nanti berbalik kpd dirinya. sebnrnya inilah gelombang hidup seorang dai'e. kita menyatakan sesuatu atau menegur sahabat kita yg terlalai bkn utk kepentingan diri tetapi utk kebaikan shbt kita. tetapi harus beringat, perkara yg ditegur atau dibenci mungkin akan berbalik kpd dr kita kmbali...dan apabila saat itu tiba, ingatlah dan yakinlah bahawa itu adalah ujian oleh Allah untuk menguji thp IMAN hambanya yg diangkat darjat bergelar dai'e. SUBHANALLAH...!!!begitu hebatnya ujian para da'ie.

ingatlah sahabat, iblis dan syaiton sudah lama beraja di dunia ini...mereka lebih pakar dan hebat dalam tipu daya menyesatkan makhluk pilihan Allah bernama manusia ini. walaupun sehebat manapun kita di pandangan insan lain, sedarilah siapalah kita dihadapan Allah. dia lebih mengetahui gelora hati hambanya, keihklasan hati kita dalam memperhambakan diri kepadanya. bagi saya, pendangan Allah itu melebihi segala-galanya. biarlah kita tidak bernilai dan tidak berharga pada pandangan manusia, tidak dilihat hebat. asalkan Allah mengenali kita dengan pandangan yg sebenar-benarnya. ada org yg hanya hebat dalam permainan kata, tetapi pengamalannya?...masyaallah..!!! jgn biarkan diri kt ditipu oleh nafsu sendiri.

jangan kamu merasakan kamu sudah hebat dlm perjuangan Islam setelah kamu dipuja-dipuja dan dihormati. tetapi lihatlah bagaimana hati kamu beramal kpdNYA. ibadah kamu, adakah sudah sempurna? solatmu, adakah di awal waktu? qiamullail mu, adakah sehebat sultan muhammad al-Fateh?...kalu x settle lg benda yg disebutkan di atas, jgn kamu mengeluh dan bermimpi untuk menjadi mutiara yg bergemerlapan di medan dakwah ini....(peringatan untuk diri yg sering lupa)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails