Wednesday, February 4, 2009

dia bertanya...


"eeee..."che ma,cite la kt ayih pasal sajak...apa 2? aaaa, sajak kematian. ayih nk tau.",pinta anak saudaraku yg dipanggil ayih (nama sebnrnya harith) . aku memandangnya sambil tersenyum. "aah, che ma..betul ko sajak 2 ngosek (berhantu)??". anih (hanif), kembar si ayih pula bertanya. "mmm,k la. sajak 2 cite pasl mati la. nm lagi sajak KEMATIAN!!..hehe,"..aku cuba berseloroh. berkerut muka si kembar 2 tnda x puas ati. " k la2, che ma cite. gini, sajak 2 cite psl kematian. cite psl keadaan kt dlm kubur. bila kita dah meninggal, kt akan ditanya oleh malaikat psl amalan kita ms kita idup dl.."aku melihat anak saudaraku kusyuk mendengar cerita ku. " gini, kalu ayih n anih buat benda baik masa idup, semayang x tinggal, x lawan umi n abah, insyaallah anih n ayih bley jawab soalan malaikat 2.. kalu x, kn pukul ngn malaikat, sampai hancur tubuh..mmm, anih n ayih nk ke jd gitu??"..aku menerangkan lg kpd si kembar yg baru masuk darjah 4 thn ni. aku lihat reaksi mereka berubah. ku tahu mereka takut (maklumlah mereka mmg penakut).takutnye anih. anih takut mati"...."aaaa., sbb 2 la kita kn buat gapo yg Tuhan suruh. jgn baloh (bergaduh), lawan umi, buli che ma..tau dop?nanti mati, dok dalm kubur sorg2 je. umi n abah x leh teman.pehe (faham)???".."mmm, che ma. takut ayih..nanti subuh esok, che ma gerak (kejutkan) ayih awl2 yek. ayih nk semaye jemaah ngn che ma."...ayih memandangku dgn muka x bersalahnya.."ok"

mmm, sahabt2 sekalian..anda tentu pernah mengalami situasi camni. mmm, lumrah bdk2 suka bertanya. kadang2 benda x masuk akal pun dia tanya. saya pun sama jgk masa kecik2 dl, selalu tanya kt ayah psl mati, malaikat. bkn ape, kita mesti keliru kan. masa kecik2 dl selalu fikir, betul ke ALLAH 2 ada. x nampak pun. maklumlah, kita dah lahir2 terus Islam.mesti naluri hati nak mencari suatu yg benar. teringat masa kecik2 dl, sy sering memkirkan psl kehidupan ni. kenapa aku lahir kat dunia ni. lps 2 mati. mati 2 bukannya senang. SAKIT!!!naluri hati selalu bertanya, kenpa aku dihidupkan ats muka bumi ni, kemudian kena merasai kesakitan mati..waktu tido malam la yg paling takut sekali. dok baring2 ats katil, mesti terfikir psl mati. Ya Allah, aku akan mati satu hari nanti. aku akan merasa sakitnya mati. ibarat duri ditarik keluar dari perut. kadang2 sampai menggigil2 dan menangis berseorangan. terasa ketakutan dan kesakitan yg akan dirasai nanti..kadang2 timbul kekeliruan dlm pencarian Agama Allah ni. biasala Iblis laknatullah, kalu emosi tak keruan camni, mudahla Iblis laknatullah menguasai diri sekaligus merosakkan aqidah kita..tapi, alhamdulillah..Allah kurniakan kita dengan akal fikiran yg membolehkan kita berfikir tentang kejadian yg berlaku di alam ini..setiap yg berlaku walaupun setitik air yg menitis pun mesti ada sebab dan penyebabnya...

mmm, kawan2..kalu kita ditanya dengan soalan berbentuk aqidah, mampuke kita menjawb soalan 2 dgn baik. selalu jgk kwn2 yg bukan beragama Islam bertanya sy ttg Islam. wahyu 2 apa?, malaikat 2 camna?...mmm, jd sahabt2 sume jomla kita pakat2 bersedia.!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails