Thursday, May 27, 2010

DIA TARIK KITA MASUK NERAKA?

SUMBER: http://azzariyat.com


“Awak kena ajak kawan-kawan sedorm awak datang ke surau,tutup aurat dan baca quran. Bila di akhirat nanti,kalau dia masuk neraka dan awak masuk syurga,mereka akan pegang awak dan kata kepada Allah yang awak tak ajak mereka,awak tak dakwah mereka,awak biar mereka dalam kesesatan,lalu awak diheret dan akhirnya awak pun masuk ke dalam neraka bersama-sama dengan mereka,” ujar Akhi Haqi semasa di sekolah dulu.

“Dakwah itu wajib,awak berdosa kalau tak buat. Di akhirat nanti,manusia akan saling dakwa-mendakwa,sabit-mensabit sehingga awak yang masuk ke dalam syurga pun akan masuk ke dalam neraka. Baru saja sampai ke pintu syurga,kaki awak diheret dan ahli neraka kata kepada Allah bahawa awak tak pernah ajak mereka lakukan kebaikan di dunia dulu,”terang Akhir Azizul semasa di dalam liqa’.

Dari seawal tingkatan 1 lagi saya mendengar tazkirah yang menerangkan kawan-kawan serumah atau sebilik atau sesiapa sahaja yang hampir dengan kita mempunyai peluang atau hak untuk mendakwa kita di akhirat nanti. Lantas,saya terfikir,kalaulah mereka mempunyai hak untuk mendakwa kita di akhirat nanti,apakah maksud kita beramal selama ini kerana baik mana pun kita,kalau kita tidak berdakwah kita akan masuk ke dalam neraka jua.Tuntasnya,kita akan menanggung dosa yang dibuat oleh kawan-kawan yang rapat dengan kita jadi pahala banyak mana pun,kalau kawan kita ramai maka pahala itu sudah tiada maknanya.Kalau begini,bukankah Allah itu zalim?

Saya mencari dan terus mencari,apakah benar ada ayat quran atau hadis yang menerangkan keadaan sedemikian,apakah betul seseorang mempunyai hak untuk mendakwa orang lain di atas kesalahan mereka. Pencarian saya menemukan saya dengan keserasian agama Kristian dengan perkara ini.

Dalam agama Kristian,Jesus atau Nabi Isa menanggung kesalahan orang lain. Orang Kristian percaya bahawa dosa yang dibuat oleh Nabi Adam diperturunkan kepada generasi-generasi berikutnya sehinggalah Jesus disalib.Jesus disalib sebagai simbol bahawa segala dosa-dosa manusia selepasnya ditanggung olehnya dan bayi-bayi yang dilahirkan selepas Jesus Cry(peristiwa Jesus disalib) adalah suci daripada sebarang dosa.Maka,kalau betul agama Islam pun ada sesi tanggung-menanggung dosa,apakah sama Islam dengan Kristian?

Semasa menghafal ayat Al-Quran,saya akan melihat maksudnya dengan tujuan sedikit sebanyak dapat juga saya berbahasa Arab. Ketika sedang menghafal Surah Abasa,saya terbaca kisah Rasulullah dengan Ummu Maktum iaitu seorang tua yang buta. Dikisahkan bahawa ketika itu Rasulullah sedang berdakwah dengan pembesar-pembesar Quraisy,lalu Ummu Maktum pun datang dan meminta Rasulullah khabarkan kepadanya tentang Iman. Mungkin,Rasulullah merasakan inilah peluang terbesar untuk baginda mengajak pembesar-pembesar Quraisy memeluk Islam,lalu dipalingkan mukanya daripada Ummu Maktum dan baginda ditegur oleh Allah dengan nuzulnya(turunnya) surah Abasa.

[1]
Ia memasamkan muka dan berpaling,
[2]
Kerana ia didatangi orang buta.
[3]
Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya, wahai Muhammad) ? Barangkali ia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran ugama yang didapatinya daripadamu)! -
[4]
Ataupun ia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan itu memberi manfaat kepadanya.
[5]
Adapun orang yang merasa keadaannya telah cukup, tidak berhajat lagi (kepada ajaran Al-Quran),
[6]
Maka engkau bersungguh-sungguh melayaninya.
[7]
Padahal engkau tidak bersalah kalau ia tidak mahu membersihkan dirinya (dari keingkarannya).

Saya bold dan italic-kan ayat 7 iaitu Padahal engkau tidak bersalah kalau ia tidak mahu membersihkan dirinya. Saya terfikir,apakah ini jawapan yang selama ini saya cari,berdasarkan ayat ini dan apa yang saya faham,kita tidak akan dipertanggungjawabkan tentang dosa atau amalan orang lain.Maka,di akhirat nanti,kita tidak akan diheret ke dalam neraka oleh kawan-kawan kita yang malas solat,ponteng puasa atau membuka aurat.

Saya bimbang akan kefahaman ini datangnya dari Syaitan,jadi saya mencari peluang untuk bertanyakan orang Alim tentang maksud ayat 7 surah Abasa ini. Orang pertama yang saya jumpa adalah seorang Ustaz.

“Ustaz,saya ada baca surah Abasa dan ada ayat yang menerangkan bahawa Rasulullah tidak akan disalahkan oleh pembesar-pembesar Quraisy di akhirat kelak jika mereka dicampakkan ke dalam neraka. Apa yang saya faham, kita tidak akan disoal atau ditarik oleh kawan-kawankita di akhirat kelak jika kita tidak mengajak mereka menunaikan solat,betul ustaz?”

“Na’am,betul.”Balas Ustaz.

“Kalau begitu ustaz,macamana pula yang dikatakan oleh ramai pendakwah bahawa jika kita tidak mengajak rakan sebilik kita tunaikan solat,di akhirat nanti,bila kita nak masuk syurga,mereka akan tarik kita masuk neraka sekali dengan mereka sebab kita tidak ajak mereka buat kebaikan?”

“Oh,soalan yang bagus.Begini,memang betul apa yang enta baca dan faham daripada surah Abasa bahawa manusia tidak akan disoal tentang apa yang mereka tidak buat ketika di dunia dulu. Enta tidak akan disoal tentang apa yang ana buat dan ana pun tidak akan disoal tentang apa yang enta buat. Amalan manusia adalah untuk dirinya sendiri. Cuma,ada beberapa golongan yang boleh menarik atau mempunyai hak mendakwa enta di akhirat kelak berdasarkan ayat 6 Surah Tahrim,Wahai orang-orang yang beriman,peliharalah dirimu dan diri ahli keluarga mu daripada api neraka dan kalau lelaki,kita mesti jaga ibu kita,saudara perempuan kita,isteri kita dan anak perempuan kita. Mereka inilah yang mampu tarik kita ke neraka jika kita tidak berdakwah kepada mereka.Betul,roomate kita akan kata kepada Allah bahawa awak tidak berdakwah padanya tapi sekadar hujah baginya dan hujah ini lansung tidak mempu menarik kita ke dalam neraka cuma mungkin melambatkan proses kita untuk masuk Syurga Allah.”Terang Ustaz.

Itulah apa yang diterangkan oleh Ustaz namun saya masih tidak cukup yakin untuk berkongsi dengan anda semua,saya mengkaji apakah benar kita akan didakwa oleh ahli neraka jika kita tidak berdakwah kepada mereka.Alhamdulillah,semalam saya dan ahli-ahli usrah saya telah bermuqayyam di Sungai Congkak dan pada paginya,kami telah memanggil pakcik Roslan untuk memberi sedikit pengisian. Dalam tazkirahnya,pakcik telah menyatakan ayat-ayat yang hampir sama dengan pendakwah-pendakwah lain.

“Kita akan ditarik oleh kawan-kawan kita di akhirat esok..”

Semasa sesi soal jawab,saya tidak mengajukan soalan kepada pakcik kerana melalui muka mad’u-mad’u saya,terpancar wajah-wajah keletihan yang teramat. Jadi,saya tidak ingin memanjangkan lagi sesi tazkirah bersama pakcik dan bercadang untuk membincangkan perkara ini secara personal.Alhamdulillah,semasa balik ke TBP,saya menaiki kereta sama dengan pakcik dan saya memulakan bicara.

“Pakcik,di akhirat esok adakah kita akan disoalkan..”

“Em,setahu pakcik tiada satu ayat quran atau hadis pun yang menyatakan manusia ada hak untuk mendakwa orang lain di atas kesalahan mereka kecuali mereka yang ahli(terdekat) dengan kita. Kalau kawan baik sekalipun,dia tidak berhak untuk mendakwa kita atas kesalahan yang dia lakukan kerana dia bukan ahli dengan kita,dia bukan ahli keluarganya.Cuma,kenapa pendakwah selalu cakap kita akan ditarik oleh orang lain di akhirat nanti adalah supaya kita merasakan dakwah itu adalah sesuatu tanggungjawab. Bukankah ada hadis yang bermaksud jika kamu nampak kemungkaran maka cegahlah dengan kuasa,maka atas dasar itulah kita mempunyai hak untuk menegur kawan-kawan kita yang melakukan kemungkaran. Lagipun,bukankah ada ayat quran tentang mengapa masih diajak satu kaum yang akan terus melakukan kemungkaran dan ayat seterusnya mereka(pendakwah) menjawab supaya mampu dijadikan hujah di hadapan Allah kelak.Akhirat esok,bila Allah tanya kenapa kamu tak berdakwah pada si fulan bin si fulan,at least kita dapat jawab aku dah ajak ya Allah tapi dia taknak dengar. Tapi,setahu pakcik tiada lah ayat quran atau hadis yang menyatakan mereka mampu menarik kita ke dalam neraka bersama dengan mereka,cuma apa yang menjadi persoalannya ialah tanggungjawab. Tanggungjawab kita sebagai seorang muslim. Bukankah umat Islam ini bagaikan sebuah kapal,kalau 1 bocor 1 kapal akan tenggelam? Kita lihat kaum Nabi Lut,disebabkan gay di kalangan mereka,satu kaum dihapuskan,”terang pakcik.

Kesimpulannya,kita tidak akan ditarik ke dalam neraka oleh sesiapa pun kecuali ahli keluarga kita. Mereka berhak berhujah bahawa kita tidak melaksanakan tugas kita sebagai pendakwah tapi mereka tetap tidak berhak untuk menjadi sebab kita masuk ke dalam neraka. Namun,janganlah kerana artikel ini anda berhenti daripada berdakwah kerana merasakan diri anda telah lepas daripada ‘tarikan’ kawan-kawan anda kerana dakwah itu pada Umat Islam adalah satu kewajipan dan perkara wajib maksudnya buat dapat pahala,tidak buat dapat dosa,sama hukumnya dengan Solat Fardhu.Bukankah umat Islam itu bagaikan 1 kapal,jika 1 lubang sahaja bocor maka apa yang akan berlaku? Fikir-fikirkanlah wahai teman…


SUMBER: http://azzariyat.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails